søndag 21. februar 2010

Votter i tvebandstrikk

Jeg synes tvebandstrikk er kjempe artig. Det tar heller ikke så mye på armer og skuldre. Det eneste som er kjedelig er at trådene tvinnes så fort. Kjæresten min har sett hvordan jeg stadig må snutte nøstene opp, og så kom han på en glup ide.
Han er en liten Petter smart. Han tok en gammel hjulvisp, sånn som skrus på bordet.
Tok av noen deler, satte på noen deler og vips så hadde jeg en smart løsning.Når garnet har snurret litt, kan jeg bare sveive tilbake.
Her er et pr. votter i tvebandstrikk.De er strikket i finull,og jeg synes de blir kjempefine.De blir også mye tettere en om man strikker på vanlig måte.



Oppskrifter på tvebandstikk er ikke så lett å finne, men i Sverige finnes det noen bøker og en DVD som forklarer veldig bra.


14 kommentarer:

Tovepia sa...

Wow, aldri sett før, men kjempefint! Og så smart med denne hjulvispløsningen!!
Gode ideer og løsninger er toppers!
Klem fra meg;)

Skautrollet sa...

Mannen i huset her er imponert over kreativiteten oppe i Sørstranda. Vottene ble kjempefine!!
Klem fra oss her.

KristinS sa...

Så utrolig kjekt med hjulvispløsningen.
Utrolig lekre votter.

Hanne sa...

Nydelige votter, og morsom konstruksjon for å hindre tvinning i garnet.

Mormor sa...

For en smart patent. Tipper at en og annen kommer til å kopiere den der. Lekre votter, hadde du nok fått til uten denne, men det er alltid kjekt med noe som gjør jobben lettere. :-)

Lenedyret sa...

WOW og WOW :D

Solveig sa...

Så heldig du er som har en kreativ medhjelper. Tvebandstrikk må nok prøves en gang. Vet at jeg har noen oppskrifter i en bok.

Ruby sa...

Blir helt målløs over denne smarte løsningen! Har prøvd tvebandstrikk en gang, men den snurringen av garnet var til for stor ergelse til at jeg orket å prøve igjen - men så har ikke jeg Petter Smart i hus heller :-)

Anonym sa...

Kempesmart funker det? må gå på let etter julevisp. fine votter og sjal. Har ikke prøvd meg på tvebinding ennå. Nå går det i selbuvotter klem søster Bjørg

M sa...

Du har en utrolig smart mann!

Anonym sa...

Takk for en god latter her i natta. men skjønner at det der er noe for hjelpesentralen. hvis jeg sender´n noen vispere ....
dette er jo en patent! topp

Strikknord sa...

Smart samboer du har. Dette er noe av den mest sinnrike oppfinnelsen jeg har sett når det gjelder strikking.

Mia sa...

Beundrar både din mans uppfinnelserikedom när det gäller hjulvispar och dina vantar. Är helt ny när det gäller tvåändstickning, kul jag hittade ett exempel. Jättefina. Jag har gett mig den på atg jag ska få det till. Nu ska jag se om jag hittar något mera.
Ha en fortsatt fin påsk :)

Miranne sa...

Veldig fine vottar, og smart mann!